Warunkiem skutecznego zarządzania bhp jest uczenie się. Część 3

via GIPHY

Obecnie uznaje się, iż uczenie się powinno być w każdym przedsiębiorstwie systematycznie stosowaną praktyką. 

Wymaga to otwartości na zmiany, modyfikowania przyjętych wcześniej sposobów postępowania, analizowania i udoskonalania istniejących procedur, a także gotowości do odpowiedniego reagowania w sytuacjach wyjątkowych i nieprzewidywalnych.

W zakresie bezpieczeństwa powinno być ono traktowane jako jeden z aspektów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy, integralnie związanym z planowaniem oraz realizowaniem działań redukujących ryzyko zawodowe.


Proces uczenia się dotyczący bezpieczeństwa pracy uruchamiany jest w momencie stwierdzenia możliwości wystąpienia w przedsiębiorstwie jakiejkolwiek niebezpiecznej sytuacji, a także w każdym przypadku, kiedy taka sytuacja już zaistniała.
Może to być wypadek, zdarzenie prawie wypadkowe lub inny incydent stwarzający zagrożenie dla pracowników lub zakłócenia w procesie pracy. Sytuacje takie są poddawane analizie, w wyniku której identyfikowane są przyczyny potencjalnego bądź rzeczywistego niepożądanego zdarzenia. [1]

____________________________________
[1] Małgorzata Milczarek, Magdalena Warszewska-Makuch:"Uczenie się w przedsiębiorstwie  warunkiem skutecznego zarządzania bezpieczeństwem pracy", Bezpieczeństwo Pracy 2/2005, s. 6-10.

Blog AL
Kultura bezpieczeństwa. Pogłębione uczenie się. Część 4
Organizacja ucząca się. Teoria działania. Bariery w uczeniu się. Część 1






Komentarze

Najczęściej czytane

Mapa kultury a innowacje. Charles O’Reilly narzędzie pomiarowe Organizational Culture Profile (OCP)

Partycypacja bezpośrednia. Partycypacja jako demokracja w miejscu pracy. Direct participation. Participation as a democracy in the workplace.

Ocena ryzyka na stanowisku pracy. Teoria i praktyka: co w sytuacji, kiedy procedury zaczynają stanowić problem?

Risk related to the Blue Ocean Strategy EN/PL

Uczenie się w organizacji: Problem, to nie problem. Problem to zmiana. Część 2

Dobre praktyki: CSR. Profilaktyka. Dyskryminacja i mobbing w pracy.