EN/PL BHP, zmiana postaw pracowników. Autonomia. Change in employees attitudes. Autonomy.



Security is a common good. 

When it comes to managing people in an enterprise, it is important to know about the employee's readiness to respond to desired changes, and the areas in which his need for self-fulfillment is met.

Attitudes can be changed by a new way of thinking and a social approach to change. [1] Most of what people learn is the effect of perceiving, imitating, observing other behaviors and memorizing them.

It is therefore justified to create autonomous work teams based on equality and respect for dignity.

Correct relationships in autonomous teams are conducive to learning new attitudes, including ethical attitudes.

The correct attitude to interpersonal relationships is a group conscience in a natural way soften behaviors incompatible with social values.
Everyone has the right to be in a team, no one dominates, does not discriminate, does not exclude.

The group does not create its own rules of coexistence. Nobody has to gain acceptance of the group, he does not have to act against himself.

The need for belonging is satisfied in a natural way. There is no sense of insecurity in the group. Mistakes become an opportunity to change attitudes, behaviors, decisions. (Lean)

Work safety, as an overriding, personal and common good, is a strong argument for changing attitudes, employee behavior and increasing the sense of responsibility. It's also building community and security in the cyber world. Online, "we're in groups."

Agnieszka Szczygielska (CIOP PIB - Central Institute for Labor Protection National Research Institute in Poland) in the article "Cognitive, behavioral and social approach to changing attitudes towards occupational safety" [2] indicates the advantages of a social approach to changing attitudes as a result of:
  • modeling, ie learning about an unknown pattern of behavior, refraining from, for example, breaking security rules and infecting other people's behavior. Modeling is natural to us online.
  •  building a consensus on compliance with work safety rules by following the rules:

(1) it is easier to reach a consensus on general issues than in detailed ones:

employees will be more likely to agree that they should be responsible for non-compliance with the company's health and safety at work rules, rather than specific sanctions for non-compliance,
(2) each employee must participate in the process of expressing opinions on compliance with health and safety at work rules.

This prevents the possibility of pressure from small informal groups whose members are against the actions of the company's management, do not engage in or even sabotage activities that shape pro-safe behaviors.

(3) everyone must be convinced that there have been no major pressures on smaller groups of employees.

This method allows negotiating with the employer a new set of security standards, according to more competent employees.
Due to the intense negotiations in which all employees can participate, the achieved changes are relatively persistent. [3]

______________________________________________________________
[1] According to the theory of social learning of Albert Bandura. A. Bandura: Theory of Social Learning, PWN, Warsaw 2007
[2] Agnieszka Szczygielska: "Cognitive, behavioral and social approach to changing attitudes towards occupational safety", Labor Safety 04/2011, pp. 19-21
[3] Ibid, p. 21

 

Bezpieczeństwo jest wspólnym dobrem.
W kwestii zarządzania ludźmi w  przedsiębiorstwie istotna jest wiedza na temat gotowości pracownika do reagowania na pożądane zmiany, oraz obszary w jakich zaspakajana jest jego potrzeba samorealizacji.
Postawy można zmienić poprzez nowy sposób myślenia oraz społeczne podejście do zmiany.[1]
Większość tego, czego ludzie uczą się jest efektem postrzegania, naśladowania, obserwacji innych zachowań i zapamiętywania ich. 

Zasadne jest zatem tworzenie autonomicznych zespołów pracowniczych opartych na równości i poszanowaniu godności.

Poprawne relacje w zespołach autonomicznych sprzyjają uczeniu się nowych postaw, w tym etycznych. 

Poprawny stosunek do relacji międzyludzkich to grupowe sumienie w sposób naturalny łagodzący zachowania niezgodne z wartościami społecznymi.
Każdy ma prawo być w zespole, nikt nie dominuje, nie dyskryminuje, nie wyklucza. 

Grupa nie tworzy własnych zasad współistnienia. Nikt nie musi zdobywać akceptacji grupy, nie musi postępować wbrew sobie.

Potrzeba przynależności zaspokojona jest w sposób naturalny. Nie ma poczucia zagrożenia pozycji w grupie. Błędy stają się okazją do zmiany postaw, zachowań, decyzji. (Lean)
Bezpieczeństwo pracy, jako nadrzędne, osobiste i wspólne dobro, jest silnym argumentem do zmiany postaw, zachowań pracowników  i wzrostu poczucia odpowiedzialności. To również budowanie  społeczności i bezpieczeństwa w cyber świecie. Online "jesteśmy w grupach".

Agnieszka Szczygielska (CIOP PIB) w artykule "Poznawcze, behawioralne i społeczne podejście do zmiany postaw wobec bezpieczeństwa pracy"[2] wskazuje na zalety społecznego podejścia do zmiany postaw w wyniku:
* modelowania czyli poznania nieznanego wzoru zachowania, powstrzymanie się od zachowania np. łamania zasad bezpieczeństwa oraz zarażanie się zachowaniami innych osób. Modelowanie jest dla nas naturalne online.
* budowania konsensusu w sprawie przestrzegania zasad bezpieczeństwa pracy przez przestrzeganie następujących zasad:
(1) łatwiej jest osiągnąć konsensus w sprawach ogólnych niż w szczegółowych:  

pracownicy będą bardziej skłonni zgodzić się, że powinni ponosić odpowiedzialność za nieprzestrzeganie obowiązujących w przedsiębiorstwie zasad bhp, niż na konkretne sankcje z powodu nieprzestrzegania tych przepisów,
(2) każdy pracownik musi uczestniczyć w procesie wyrażania opinii o przestrzeganiu zasad bhp. 

Zapobiega to możliwości pojawienia się nacisków ze strony małych grup nieformalnych, których członkowie są przeciwni działaniom kierownictwa zakładu, nie angażują się, a nawet sabotują działania kształtujące pro bezpieczne zachowania,
(3)   wszyscy muszą być przekonani, że nie miały miejsca naciski większości na mniejsze grupy pracowników.
Metoda ta pozwala na negocjowanie z pracodawcą nowego zestawu norm bezpieczeństwa zdaniem pracowników bardziej właściwych.
Ze względu na intensywne negocjacje, w których mogą uczestniczyć wszyscy pracownicy, osiągnięte zmiany są stosunkowo trwałe.[3]


[1] Zgodnie z teorią społecznego uczenia się Alberta Bandury. A. Bandura: Teoria społecznego uczenia się, PWN, Warszawa 2007
[2] Agnieszka Szczygielska: "Poznawcze, behawioralne i społeczne podejście do zmiany postaw wobec bezpieczeństwa pracy", Bezpieczeństwo Pracy 04/2011, s. 19-21
[3] Tamże, s. 21

(kopia bloga z lat 2014-2018:
 http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? 
platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)

Komentarze

Najczęściej czytane

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

Ból to wyzwanie cywilizacyjne. Cz.4 Zaangażowany zespół? Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu.

Mam kota (!) na punkcie bezpieczeństwa. Czy znam sąsiada?

Zaangażowany zespół? Cz.1 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Empatyczne strategie wsparcia pracowników.

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.

Organizacja ucząca się. Teoria działania. Bariery w uczeniu się. Część 1