Uczenie się w organizacji: Problem, to nie problem. Problem to zmiana. Część 2
Peter Senge: myślenie systemowe. Organizacja jako system, na który wpływają działania i decyzje poszczególnych pracowników wiedzy.
Peter Senge twierdzi, że myślenie systemowe jest rozwiązaniem problemu pokonywania barier w uczeniu się organizacji. Jest ono możliwe dzięki działaniom, których efektem są wypracowane dobre praktyki ujęte w pięciu poziomach:[1]
Cele realizowane na poszczególnych poziomach prowadzą do rozwoju osobistego i zawodowego pracownika, jak i rozwoju całego przedsiębiorstwa.
Pracownik jak mistrz rzemiosła inwestuje w samoobserwację i uczenie się zespołowe.
Pozytywnym skutkiem tych działań jest: ciągłe doskonalenie, wprowadzanie zmian, obniżenie liczby "trudnych" spraw w przedsiębiorstwie.
Trening efektywnego uczenia się jest podstawą ku otwartości na informacje pochodzące od innych osób.[2]
Możliwe jest uczenie się na własnych błędach, traktowanie każdego „problemu – skargi” jako punktu wyjścia do zmian.
Uczenie się w przedsiębiorstwie może bowiem podlegać nieustannym dyskusjom dzięki czemu powstają nowe teorie, możliwości, rozwiązania, innowacje. Kluczowe jest zaangażowanie wszystkich pracowników.
Zastosowanie powyższego procesu np. w systemie zarządzania bhp buduje kulturę bezpieczeństwa przedsiębiorstwa. Z powodzeniem może być stosowane w innych aspektach organizacji przedsiębiorstwa.
____________________________________
[1] Tzw. Piąta dyscyplina organizacji uczącej się. P. Senge: "Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się", 1998.
[2]Małgorzata Milczarek, Magdalena Warszewska-Makuch: Uczenie się w przedsiębiorstwie– warunkiem…, op.cit. s. 9
Link do blog AL
Komentarze
Prześlij komentarz