Uczenie się w organizacji: Problem, to nie problem. Problem to zmiana. Część 2

Peter Senge: myślenie systemowe. Organizacja jako system, na który wpływają działania i decyzje poszczególnych pracowników wiedzy.


Peter Senge twierdzi, że myślenie systemowe jest rozwiązaniem problemu pokonywania barier w uczeniu się organizacji. Jest ono możliwe dzięki działaniom, których efektem są wypracowane dobre praktyki ujęte w pięciu poziomach:[1]




Cele realizowane na poszczególnych poziomach prowadzą do rozwoju osobistego i zawodowego pracownika, jak i rozwoju całego przedsiębiorstwa.

Pracownik jak mistrz rzemiosła inwestuje w samoobserwację i uczenie się zespołowe.

Pozytywnym skutkiem tych działań jest: ciągłe doskonalenie, wprowadzanie zmian, obniżenie liczby "trudnych" spraw w przedsiębiorstwie.

Trening efektywnego uczenia się jest podstawą ku otwartości na informacje pochodzące od innych osób.[2]

Możliwe jest uczenie się na własnych błędach, traktowanie każdego „problemu – skargi” jako punktu wyjścia do zmian.

Uczenie się w przedsiębiorstwie może bowiem podlegać nieustannym dyskusjom dzięki czemu powstają nowe teorie, możliwości, rozwiązania, innowacje. Kluczowe jest zaangażowanie wszystkich pracowników.
Zastosowanie powyższego procesu np. w systemie zarządzania bhp buduje kulturę bezpieczeństwa przedsiębiorstwa. Z powodzeniem może być stosowane w innych aspektach organizacji przedsiębiorstwa.
____________________________________
[1] Tzw. Piąta dyscyplina organizacji uczącej się. P. Senge: "Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się", 1998.
[2]Małgorzata Milczarek, Magdalena Warszewska-Makuch: Uczenie się w przedsiębiorstwie– warunkiem…, op.cit. s. 9

Link do blog AL
Organizacja ucząca się. Teoria działania. Bariery w uczeniu się. Część 1 

Warunkiem skutecznego zarządzania bhp jest uczenie się. Część 3




(kopia bloga z lat 2014-2018: 

http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)

Komentarze

Najczęściej czytane

Przyjemność odwetu i wdzięczność. Cz.3 Zaangażowany zespół? Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu.*

Improwizacja w biznesie i zarządzanie sytuacyjne.

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.

Organizacja ucząca się. Teoria działania. Bariery w uczeniu się. Część 1

Zaangażowany zespół? Cz.1 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Empatyczne strategie wsparcia pracowników.

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*