Pomiar wartości kultury przedsiębiorstwa. Część 10
Mierzenie wartości kultury polega na badaniu pracowników, przy czym pomiar wymaga autentyczności, precyzyjnego definiowania klimatu i kultury organizacji oraz bezpieczeństwa.
Kultura przedsiębiorstwa definiowana jest jako wpływ na motywację i zachowania pracowników, uwzględnia przejrzystość celów oraz środki stosowane do ich osiągnięcia.[1]
Kultura odzwierciedla uznawane powszechnie przez ludzi normy, które mogą lecz nie muszą łączyć się z wartościami. Rozróżnienie to nakłania menedżerów do jasnego określenia konkretnych postaw i zachowań niezbędnych do realizacji strategii firmy.
"Wartości same w sobie są zbyt niejasne, by ujawnić co pracownicy rzeczywiście myślą o przedsiębiorstwie i o tym, jak powinni się zachowywać. Wszyscy pracownicy mogą zgadzać się, że spójność, czy obsługa klientów są ważne, lecz mogą nie wiedzieć, co te wartości dla nich znaczą i jak mają je przekładać na ich codzienne działania. Lepiej zatem mierzyć i kontrolować konkretne postawy i zachowania niż wartości.[2]
[1] M. Buckingham, C. Coffman: "Po pierwsze złam wszystkie zasady. Co najwięksi menedżerowie na świecie robią inaczej",MT Biznes, Warszawa 2001
[2] Charles O’Reilly dyskusja na temat rozgraniczenia norm i wartości, Stanford Graduale School of Business, ten i inne przykłady opierające się na badaniach O’Reilly;ego, k. Chapmana i D. Caldwella: Thinkshed
Komentarze
Prześlij komentarz