Doskonalenie w bhp. Kultura organizacyjna, definicja E. Sheina (1990). Część 14


KULTURA BEZPIECZEŃSTWA: PRZYGOTOWANI DO ZMIAN.

Doskonalenie narzędzi oceny bhp przyczynia się do skuteczniejszego zarządzania przedsiębiorstwem.
Fundamentem dla kultury organizacyjnej jest budowanie kultury bezpieczeństwa. Cele kultury organizacyjnej i bezpieczeństwa powinny być spójne:
Definicja E. Sheina (1990) określa kulturę organizacyjną jako wartości, postawy, wierzenia i oczekiwania podzielane przez większość członków organizacji.[1] Te wartości, postawy, wierzenia i oczekiwania Shein podzielił na trzy poziomy:
*nieuświadomione założenia, wierzenia, myśli dotyczące natury człowieka, relacji międzyludzkich, samej organizacji, natury otoczenia i relacji organizacji z otoczeniem,
*zapisane albo niezapisane normy i wartości obejmujące strategię, cele i filozofie zarządzania, stanowiące przyjęte wartości firmy.
*artefakty będące widocznymi i uświadomionymi strukturami organizacyjnymi i procesami zachodzącymi w firmie, a dotyczą języka, kodu ubiorów, zachowań itd.



[1] E. Schein: "Organizational culture", American Psychologist, 1990, s. 114
27.12.2014

Komentarze

Najczęściej czytane

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

Ból to wyzwanie cywilizacyjne. Cz.4 Zaangażowany zespół? Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu.

Mam kota (!) na punkcie bezpieczeństwa. Czy znam sąsiada?

Zaangażowany zespół? Cz.1 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Empatyczne strategie wsparcia pracowników.

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.

Organizacja ucząca się. Teoria działania. Bariery w uczeniu się. Część 1