Potrzeby pracownika a rozwój kompetencji.



(...) Bywa, że w relacjach z innymi nie mamy zaufania do siebie, do tego co czujemy, myślimy, bo trudno jest nam "wytrzymać" niezadowolenie innych. (...) 

Dr Agnieszka Kozak "Zaufanie do siebie a niezadowolenie innych." YouTube 

Mamy trudności w poszanowaniu własnych granic, bo tak bardzo pragniemy przynależności i akceptacji. Czasami robimy to wyrzekając się siebie, pozostając w poczuciu bycia osamotnionym w tłumie ludzi. Swoje życie zamieniamy w teatr, farsę, drwiąc z własnych potrzeb. "Etam to tylko ... " małe ustępstwo. 

Kiedy rodzi się w nas potrzeba autonomii, chęć zmiany postaw i pragnienie wyrażania siebie, zauważamy, że świat szanuje nas i nasze granice, tak, jak my sami szanujemy siebie. 

Poznanie siebie, czasem teatralne, wzbudza refleksję jeśli tego chcemy. Bycie widzem własnego życia jest nieprzyjemne, i niewygodne. Poznanie siebie, potrzeba przynależności i autonomii to wyraz zaufania do siebie. Od tego momentu możliwy jest rozwój osobisty i rozwój kompetencji w pracy. Możliwe jest większe zadowolenie i potrzeba relacji, zamiast odgrywania roli, tylko po to, by kogoś zadowolić. 

Autonomię można odzyskać, i chronić własne granice. Możliwość wyrażania sprzeciwu to sposób na ochronę własnych granic. Klimat i kultura organizacji, w której jest możliwe wyrażanie sprzeciwu wzmacnia poczucie przynależności i bezpieczeństwa, bo rozwój osobisty wynika z relacji. 

Poznanie siebie, ustalanie granic, poszanowanie własnych granic i poczucie przynależności wzmacnia poczucie autonomii. Każdy w organizacji jest sobą takim, jakim chce być, i na swój indywidualny sposób współpracuje w grupie. Rozpatruje poziom zaufania, przez doświadczanie poczucia zrozumienia. 

Jesteśmy w pewnym stopniu egoistami, to fakt. Trzeba dbać o siebie, próbując też zrozumieć innych. Poziom zaufania do siebie, wyznacza granice osobiste. Trudnością w zachowaniu własnych granic jest nasza biologia i traumatyczne przeżycia. 

Przystosowaniem biologicznym jest rozwój intelektualny i refleksja poznawcza rozumiana jako wewnętrzny dialog, by obserwować myśli i emocje, bez natychmiastowych reakcji.

(1) "Jak stawiać granice w relacjach z innymi - jak wyrażać swoje potrzeby, gdy jesteś wrażliwą osobą WWO". Emilia Mielko - Daj sobie spokój YouTube 

(2) Badania nad depresją. Lęk i większa chęć podejmowania wysiłku poznawczego:

(...) "Naukowcy zasugerowali, że lęk może działać jako mechanizm kompensacyjny, motywując jednostki do angażowania się w zadania wymagające wysiłku jako sposób radzenia sobie z niepokojem lub utrzymywania wydajności w obliczu postrzeganych zagrożeń. (...) lęk może wiązać się z angażowaniem wysiłku poznawczego w celu uniknięcia potencjalnych zagrożeń (tj. martwienia się). (...) 

[W depresji] objawy fizyczne, takie jak zmęczenie i niski poziom energii, przyczyniają się do zmniejszenia motywacji." [podejmowania wysiłku fizycznego] PsyPost



Komentarze

Najczęściej czytane

Przyjemność odwetu i wdzięczność. Cz.3 Zaangażowany zespół? Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu.*

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

Zaangażowany zespół? Cz.1 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Empatyczne strategie wsparcia pracowników.

Improwizacja w biznesie i zarządzanie sytuacyjne.

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.