"Kultura feedbacku".


Feedback to rozmowa, podczas której skupiamy się na informacji zwrotnej dotyczącej zachowań, pracy, usługi, produktu.

Sprzyja rozwijaniu świadomości, zrozumienia, krytycznego myślenia i umiejętności wyciągania wniosków. Pomaga skupiać się na faktach i współpracy.

Wprowadzenie kultury feedbacku w organizacji wymaga czasu i zaangażowania. Aby przygotować i zachęcić pracowników do rozmowy warto wyjaśnić cel i sposób wprowadzenia feedbacku. Wpłynie to pozytywnie na emocje grupy i zmniejszy poziom frustracji. 

Nadmierne użycie formalnych form feedbacku typu: ankiety, formularze oceny może wzbudzać obawy pracowników. Należy zrównoważyć zbieranie, analizowanie i wykorzystanie informacji zwrotnej z potrzebą rozmowy indywidualnej i grupowej. Skuteczność feedbacku opiera się na szczerym wyrażaniu myśli, należy więc stworzyć atmosferę, w której pracownicy nie obawiają się, że ich opinie zostaną ujawnione.

Zachęcająca do współpracy informacja zwrotna jest systematyczna i zawiera pozytywną ocenę, jak i opinię, o tym, co wymaga poprawy. 

Wszyscy zatrudnieni biorą udział w feedbacku. Każdy pracownik inaczej doświadcza i przeżywa emocjonalnie informację zwrotną, a zmiana sposobu myślenia wymaga czasu.

Rozczarowanie i utratę zaufania może wzbudzić brak konsekwencji w naprawie sytuacji. Klimat i kultura organizacji, w której informacja zwrotna, opinia, komentarz są stałym elementem, ułatwia poprawę dobrostanu pracowników, ich zaangażowanie w zadania, kreatywność, realizację rozwijającej się strategii organizacji, i jej pozytywny wizerunek. Feedback wspiera przywództwo sytuacyjne.

Sposób przekazywania informacji zwrotnej kształtuje historia i kultura, w której żyjemy. Normy społeczne uczą nas jakie zachowanie jest odpowiednie, i jakie reakcje są akceptowalne. Historia kształtuje nasze przekonania o ustalonym porządku świata, o relacjach społecznych, o władzy, wzbudzając refleksję.

Kultura i sztuka są wartościami budującymi zrozumiały język przekazu feedbacku, przez pojęcia i symbole często opisujące złożoną naturę ludzką. Przez co przekaz informacji zwrotnej może być bardziej subtelny, ciekawy, zachęcający do zrozumienia innych, i do autorefleksji. 

Kultura i wychowanie w społeczeństwie mogą mieć wpływ na poziom szczerości i otwartości feedbacku w organizacji. Jednak to ludzie budujący klimat organizacyjny wyznaczają poziom zaufania i chęci doświadczania czegoś więcej, doświadczania wspólnoty i bliskości. 

Możliwa jest zmiana kulturowa szczególnie, gdy w organizacji powstają sytuacje wpływające na poziom bezpieczeństwa pracowników. 

Poznanie kultury i sztuki innych narodów zbliża do zrozumienia ich dziejów, i wyjaśnia pewne zachowania. Zaufanie i priorytety powstają niezależnie od tego, jako doświadczanie człowieka.

Ton głosu podczas feedbacku

Emocje podczas mówienia wzmacniają lub osłabiają siłę naszych słów. Podczas feedbacku decydują o tym, jak informacja będzie odebrana, i czy będziemy postrzegani jako wspierający, czy krytyczni. 

Emocje w głosie pomagają zrozumieć, co mamy na myśli, i jak się czujemy. Mogą wywołać różne reakcje od zainteresowania, zadowolenia, wdzięczności, poczucie motywacji po zdziwienie, zniechęcenie, zniecierpliwienie, poczucie zagrożenia, gniew, obronność, i złość.

Reakcje rozmówcy na ton głosu są istotne. Warto je obserwować. Ważne, by wyrażać się jasno i skupić się na zachowaniach, a nie na osobie.

Warto być świadomym swoich emocji. Wyrażaj się stanowczo i łagodnie. Odnoś się do istotnych sytuacji i zachowań. Unikaj uogólniania. Nie interpretuj. Mów o faktach, o tym co można poprawić. Pytaj o możliwe inne rozwiązania. Zapanuj nad swoimi emocjami nim udzielisz informacji zwrotnej.


(1) "Jak rozwijać umiejętność krytycznego myślenia?" Selfmastery pl YouTube 

(2) "Kultura nadgodzin": "Umrzeć z przepracowania" szokująca prawda o Karoshi! Ja Ci dam Japonia YouTube 

(3) Brené Brown o empatii. Szkoła Odwagi YouTube 

(4) "Amae – nieznana nam emocja w Japonii stanowi fundament wszelkich relacji. Działa jak klej wzmacniający więzi i poczucie wspólnoty". Zwierciadło pl

 (5) Uczciwi ludzie: cechy i zachowania szczególne. Piękno Umysłu 




Komentarze

Najczęściej czytane

Przyjemność odwetu i wdzięczność. Cz.3 Zaangażowany zespół? Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu.*

Zaangażowany zespół? Cz.1 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Empatyczne strategie wsparcia pracowników.

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

Improwizacja w biznesie i zarządzanie sytuacyjne.

Potrzeby pracownika a rozwój kompetencji.

Rola misji i wizji organizacji w zarządzaniu sytuacyjnym.