Ocena ryzyka na stanowisku pracy. Teoria i praktyka: co w sytuacji, kiedy procedury zaczynają stanowić problem?


Teoria i praktyka: co w sytuacji, kiedy procedury zaczynają stanowić problem? 
Gwarancje prawne systemu ochrony stanowią zabezpieczenie zdrowia i życia w procesie pracy i nauki. W polskim prawie te cele realizują przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy - zbiór norm ochrony pracy. Ich zakres jest szeroki dotyczy miedzy innymi zagrożeń związanych z obiektami i pomieszczeniami pracy, używaniem urządzeń, organizacją pracy, procesami pracy szczególnie niebezpiecznymi i szkodliwymi, zagrożeń tkwiących w samych pracownikach i ich właściwościach psychofizycznych, kwalifikacjach i stanie zdrowia. Ustawowo przepisy te zostały określone w Kodeksie Pracy, aktach prawnych niższego rzędu jak i rozporządzeniach.  


Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy to: pozaprawne (nieokreśłone w prawie) reguły bezpiecznego postępowania, wymagane przy wykonywaniu określonej pracy (czynności), wynikające z doświadczenia oraz przesłanek naukowych i technicznych.

Ocenę ryzyka na stanowisku pracy można określić jako działania związane z "autokontrolą". Dla przykładu: wzór Karty Kontroli Informacji o Zagrożeniach Psychospołecznych na stanowisku nauczyciela. Opracowanie na podstawie publikacji Lidii Cukrowskiej: "Ocena ryzyka zawodowego wynikającego z zagrożeń psychospołecznych w działach obsługi klienta, Bezpieczeństwo Pracy 01/2011, s. 5-9".
 Czynniki/ zagrożenia
  Cechy pracy
Możliwe skutki
  Środki ochrony przed zagrożeniami
Przeciążanie jakościowe pracą
  • Stały kontakt z wieloma osobami
  • Złożone zadania umysłowe
  • Konieczność ciągłego uczenia się
  • Odpowiedzialność
W zależności od posiadanych umiejętności (odporność, umiejętność adaptacji, zdolność regeneracji) wystąpić mogą zaburzenia somatyczne oraz zaburzenia o charakterze psychicznym.
  • Dobór kadr
  • Okresowe badania lekarskie
  • Podnoszenie kwalifikacji
  • Systemy motywacyjne
  • Wsparcie społeczności lokalnej: relacje z grupami lokalnymi i biznesem.
Przeciążenie ilościowe pracą
  • Wysiłek umysłowy
  • Wysiłek fizyczny (emisja głosu, napięcie mięśniowo-szkieletowe)
  • Presja czasu
  • Właściwe planowanie czasu pracy
  • Właściwy dobór metod pracy
  • Właściwa profilaktyka chorób układu głosowego, właściwe warunki pracy (nagłośnienie itp.), szkolenia emisji głosu
  • Przestrzeganie norm czasu pracy
Fizyczne warunki pracy
  • Pomieszczenia (oświetlenie, temperatura, promieniowanie, hałas)
  • Właściwe warunki w pomieszczeniach
  • Środki ochrony indywidualnej
Przeciążenie roli
  • Odpowiedzialność (osobista, społeczna)
  • Konieczność współpracy z wieloma osobami
  • Praca w domu, ciągłe myślenie o pracy w domu
  • Szkolenia z umiejętności społecznych, techniki radzenia sobie ze stresem
Zakres kontroli nad pracą
  • Godziny pracy
  • Wpływ na warunki fizyczne
  • Poziom wpływu na decyzje dot. organizacji pracy
  • Partycypacja pracownicza (również w obszarze zarządzania bezpieczeństwem i ryzykiem)
  • Uwzględnianie potrzeb pracowników

Komentarze

Najczęściej czytane

Mapa kultury a innowacje. Charles O’Reilly narzędzie pomiarowe Organizational Culture Profile (OCP)

Partycypacja bezpośrednia. Partycypacja jako demokracja w miejscu pracy. Direct participation. Participation as a democracy in the workplace.

Risk related to the Blue Ocean Strategy EN/PL

Uczenie się w organizacji: Problem, to nie problem. Problem to zmiana. Część 2

Dobre praktyki: CSR. Profilaktyka. Dyskryminacja i mobbing w pracy.