EN/PL Strategic knowledge management. Organization like a Federation. Strategiczne zarządzanie wiedzą. Organizacja federacyjna.


EN/PL


Strategic knowledge management. Organization like a federation.

Organizations take over structures, forms in which a new generation of employees operates on a daily basis. Innovative, successful organizations are capable of adapting and maintaining contradictions. It would seem that the processes necessary for development and transformation take place almost in chaos.

On the one hand, the company is based on coherence, centralization, synergy, on the other hand, on decentralization, diversity and diversity. The modern world, the enterprise organizes itself around the information exchange network in a natural way creating a community of free exchange of knowledge.

New organizational structures, so-called federation, are similar to the network of interrelations in which decentralization is characteristic. The center in the federal organization structure delegates, initiates and proves, but does not manage, does not control, but rather advises, influences and suggests.

Organizations, to ensure the possibility of innovation, are divided into smaller bundles of units that are close to the market reacting quickly to social, demographic, technological changes, etc. These smaller units are ready for change and undertake many different projects.

The federation organizations have a small management center and what in the centralized structure is the top of the organization, becomes the center of the federation.

The Center leaves short-term implementation to business units, does not impose a long-term strategy, but instead is a place of persuasion, modeling, consensus and representation. The structure of the organization is based on a network of interrelationships, on the provision of assistance, and not on the management center.

The small center operates on the principle of subsidiarity based on the concept that the authority in the organization is legally binding to individuals, not to the center. [...] It is the individuals who cede power over the center - not the center, imposing them on individuals. Subsidiarity here means that the power belongs naturally to someone below or on. [1]

The task of the center and each leader is to help individuals or groups, including to take responsibility. How do you help others reach for responsibility?

_____________________________

Barbara Kożusznik (2007): "The team of employees towards the challenges of new organizational models"; Handy Ch. (2002) "Elephants and Fleas: Is Your Organization...; Handy Ch.(1994) "The Age of Paradox


PL


Strategiczne zarządzanie wiedzą. Organizacja federacyjna.


Organizacje przejmują struktury, formy w jakich funkcjonuje na co dzień nowa generacja pracowników. Innowacyjne organizacje, odnoszące sukces są zdolne do adaptacji oraz utrzymywania sprzeczności. Wydawać by się mogło, że niemalże w chaosie zachodzą procesy niezbędne do rozwoju i przekształcania.

Przedsiębiorstwo bazuje z jednej strony na spójności (koherencji), centralizacji, synergii, z drugiej strony na decentralizacji, zróżnicowaniu i różnorodności. Współczesny świat, przedsiębiorstwo organizuje się wokół sieci wymiany informacji w naturalny sposób tworząc społeczności swobodnej wymiany wiedzy.


Nowe struktury organizacji, tzw. federacyjne, zbliżone są do sieci wzajemnych powiązań, w których charakterystyczna jest decentralizacja. Centrum w federacyjnej strukturze organizacji deleguje, inicjuje i dowodzi, jednak nie kieruje, nie kontroluje, a raczej doradza, wywiera wpływ i sugeruje.


Organizacje, aby zapewnić sobie możliwość innowacyjności, ulegają podziałowi na mniejsze wiązki jednostek, które są blisko rynku reagując szybko na zmiany społeczne, demograficzne, technologiczne itp. Owe mniejsze jednostki są gotowe do zmian i podejmują wiele rozmaitych projektów.


Organizacje federacyjne mają małe centrum zarządzania i to, co w strukturze scentralizowanej jest wierzchołkiem organizacji, w federacji staje się jej centrum.


Centrum pozostawia krótkoterminowe wdrażanie jednostkom biznesowym, nie narzuca strategii długoterminowej, zamiast tego jest miejscem perswazji, modelowania, konsensusu i reprezentacji. Struktura organizacji opiera się na sieci wzajemnych powiązań, na świadczeniu pomocy, a nie na centrum zarządzania.

Małe centrum funkcjonuje na zasadzie pomocniczości opartej na koncepcji, wedle której władza w organizacji prawomocnie należy do jednostek, a nie do centrum. […] To jednostki cedują władzę nad centrum – a nie centrum nakłada je na jednostki. Pomocniczość oznacza tu, że władza należy w sposób naturalny do kogoś niżej, lub dalej. [1]


Zadanie centrum i każdego lidera polega na pomaganiu jednostkom lub grupom, w tym, aby sięgać po odpowiedzialność.


Jak pomagasz sięgać po odpowiedzialność?



Link do postu Przygotowani do zmian. Ryzyko w biznesie, kto i jak kradnie mi klieantów: ryzyko związane ze skalą.


------------------------------------------------------------

[1] Barbara Kożusznik: "Zespół pracowniczy wobec wyzwań nowych modeli organizacji", [w] M. Górnik-Durose, B. Kożusznik: "Perspektywy psychologii pracy", Katowice 2007, s. 123-125


(kopia bloga z lat 2014-2018:
 http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)

Komentarze

Najczęściej czytane

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

Ból to wyzwanie cywilizacyjne. Cz.4 Zaangażowany zespół? Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu.

Mam kota (!) na punkcie bezpieczeństwa. Czy znam sąsiada?

Zaangażowany zespół? Cz.1 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Empatyczne strategie wsparcia pracowników.

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.

Organizacja ucząca się. Teoria działania. Bariery w uczeniu się. Część 1