Mapa kultury a innowacje. Charles O’Reilly narzędzie pomiarowe Organizational Culture Profile (OCP)



Charles O’Reilly wraz ze współpracownikami opracował narzędzie pomiarowe zawierające zestaw cech obrazujących możliwe wartości organizacji, profil kultury organizacyjnej: organizational culture profile (OCP). [1]
Kwestionariusz zawiera 54 wartościujące stwierdzenia, do których pracownik ustosunkowuje się wskazując, które z nich są najważniejsze dla przedsiębiorstwa.
OCP oparty jest na normach i oczekiwaniach ludzi, konkretnych postawach i zachowaniach. Pracownicy odpowiadają na pytanie typu: jakie niepisane zasady panują w przedsiębiorstwie. Zgodność odpowiedzi z założeniami organizacyjnymi świadczy o kulturze przedsiębiorstwa, spójności ze strategią, natomiast niezgodność odpowiedzi wskazuje na brak wspólnej kultury. Istotny jest fakt, że różne sfery przedsiębiorstwa mogą wymagać różnych rodzajów kultury (inna dla produkcji, ośrodka badawczo-rozwojowego, nowego działu itp.).
Narzędzie OCP pozwala na opracowanie mapy kultury uwzględniające osiem czynników:
*innowacje i podejmowanie ryzyka,
*zwracanie uwagi na detale,
*koncentracja na wynikach,
*agresywność i konkurencyjność,
*zdolność wspierania się,
*wzrost i nagrody,
*współpracę i pracę w zespole,
*stanowczość w podejmowaniu decyzji.
Istnienie OCP i podobnych narzędzi dowodzi, że kultura jest czynnikiem mierzalnym, podlegającym zmianom dzięki ewolucji psychologii biznesu, która obecnie podkreśla wagę potrzeb, motywacji i atmosfery w pracy. Możliwe jest opracowywanie coraz bardziej zaawansowanych narzędzi pomiaru kultury, która w obecnych czasach powinna być nastawiona na ciągły rozwój, programy poprawy jakości, na kreatywność i innowację oraz na głębokie zrozumienie indywidualnych preferencji i potrzeb pracowników. W tym preferencji i potrzeb klienta, kontrahentów, dostawców i otoczenia firmy.


[1] C. O’Reilly, K. Chapman, D. Caldwell: People and Organizational Culture: A Profil Comparison to Assessing Person-Organization Fit, Academy of Management Journal September 1991, s. 487-516

22.12.2014

Komentarze

Najczęściej czytane

Partycypacja bezpośrednia. Partycypacja jako demokracja w miejscu pracy. Direct participation. Participation as a democracy in the workplace.

Ocena ryzyka na stanowisku pracy. Teoria i praktyka: co w sytuacji, kiedy procedury zaczynają stanowić problem?

Risk related to the Blue Ocean Strategy EN/PL

Uczenie się w organizacji: Problem, to nie problem. Problem to zmiana. Część 2

Dobre praktyki: CSR. Profilaktyka. Dyskryminacja i mobbing w pracy.