EN/PL Innovative companies & the change in the importance of competitiveness. Chaos, development & what next? Firmy innowacyjne a zmiana znaczenia konkurencyjności. Chaos, rozwój i co dalej?



EN/PL

Successful innovative companies are capable of maintaining contradictions. The measurable value of the existence of innovation is rooted in the organizational capital: culture, leadership, the degree of creativity of individual units, matching, and teamwork. 

Changes preceding the implementation of innovation are an indicator of the risk degree of innovative activities.

Procedural support for the development of the unit may be the creation of networks of innovative enterprises based on the model of a federation. [1]

Charles Handy (born 1932 in Kildare) claims that organizations have dual citizenship - it is possible to be small and large at the same time. [2]

The most important issue in the case of an organization based on the rules of the federation is to build a culture and ethics of internal and external cooperation.

The emerging social and economic network is the most important goal to accept cooperation and partnership within the network and not the existence of the network itself.

It is important to understand mutual interests, set individual goals in harmony with economic conditions and conscious regulation of their own influence.

We will look at the team, a group of entrepreneurs functioning according to psychological mechanisms. Subjectivity and regulation of influence are characterized by culture, which is based on mutual care for development and success.

The subjectivity of each entrepreneur within the network is a condition for transforming knowledge into innovation, builds an attitude of responsibility resulting from co-creating a new value of existence, changing the meaning of the concept of competitiveness.

"Virtual, networked, borderless, horizontal organization [of the future] requires the transfer of decision-making powers to those places in the structure that is closest to the client, it can only be provided that the top management trusts its subordinates as to the accuracy and completeness of the decision.

In turn, open structures allowing the free flow of information between employees, customers and suppliers require redefining the existing concepts of their design. This means, for example, the need to create partnership agreements and alliances not only with suppliers but even with competitors. It will significantly change the essence of market competition. "[3]

--------------------------------------------------------------------


[1] Federacja może być dowolnie duża. Charles Handy: "Elephants and Fleas: Is Your Organization Prepared for Change?", Leader to Leader Spring 2002, s. 29-33

[2] Charles Handy: "The Age of Paradox", Boston: Harvard Business School Press, 1994

[3] Piotr Płoszajski:
"Organization of the future, terrified chameleon", SGH Warsaw School of Economics, Department of Management Theory, Warsaw
PL Piotr Płoszajski: "Organizacja przyszłości, przerażony kameleon", Szkoła Główna Handlowa, Katedra Teorii Zarządzania, Warszawa 1998

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.



Firmy innowacyjne a zmiana znaczenia konkurencyjności. Chaos, rozwój i co dalej?

Firmy innowacyjne odnoszące sukces są zdolne do utrzymywania sprzeczności. Mierzalna wartość zaistnienia innowacji zakorzeniona jest w kapitale organizacyjnym: kulturze, przywództwie, stopniu kreatywności poszczególnych jednostek, dopasowaniu i pracy zespołowej. Zmiany poprzedzające wdrożenie innowacji są wskaźnikiem stopnia ryzyka działań innowacyjnych.

Wsparciem proceduralnym rozwoju jednostki może być tworzenie sieci innowacyjnych przedsiębiorstw opartych na modelu organizacji federacyjnej.[1]

Charles Handy (ur. 1932 w Kildare) twierdzi, że organizacje mają podwójne obywatelstwo – możliwe jest bowiem bycie małym i dużym w tym samym czasie.[2]

Najważniejszą kwestią w przypadku organizacji opartej na zasadach federacji jest budowanie kultury i etyki współpracy wewnętrznej i zewnętrznej.

Powstająca sieć społeczno-ekonomiczna za najważniejszy cel przyjmuje współpracę i partnerstwo w ramach sieci, a nie istnienie samej sieci.

Istotne jest rozumienie wzajemnych interesów, ustalanie celów indywidualnych w harmonii z warunkami gospodarczymi oraz świadomą regulacją własnego wpływu.

Popatrzymy na zespół, grupę przedsiębiorców funkcjonujący według mechanizmów psychologicznych. Podmiotowość i regulację wpływu charakteryzuje kultura, która polega na wzajemnym dbaniu o rozwój i sukces.

Podmiotowość każdego przedsiębiorcy w ramach sieci stanowi warunek przekształcania wiedzy w innowacje, buduje postawę odpowiedzialności wynikającej ze współtworzenia nowej wartości istnienia, zmienia znaczenie pojęcia konkurencyjności.

"Wirtualna, usieciowiona, pozbawiona granic, horyzontalna organizacja [przyszłości] wymaga transferu uprawnień decyzyjnych do tych miejsc w strukturze, które są najbliżej klienta. Stać się to może tylko pod warunkiem, że wyższa kadra kierownicza ufa swoim podwładnym co do trafności i kompletności decyzji.


Z kolei otwarte struktury dopuszczające swobodny przepływ informacji między pracownikami, klientami i dostawcami wymagają przedefiniowania dotychczasowych koncepcji ich projektowania. Oznacza to na przykład potrzebę tworzenia porozumień partnerskich i aliansów nie tylko z dostawcami, ale nawet z konkurentami. W istotny sposób zmieni to istotę rynkowej walki konkurencyjnej."[3]

Oprac. własne




--------------------------------------------------------------------


[1] Federacja może być dowolnie duża. Charles Handy: "Elephants and Fleas: Is Your Organization Prepared for Change?", Leader to Leader Spring 2002, s. 29-33

[2] Charles Handy: "The Age of Paradox", Boston: Harvard Business School Press, 1994

[3] Piotr Płoszajski:
"Organization of the future, terrified chameleon", SGH Warsaw School of Economics, Department of Management Theory, Warsaw

PL "Organizacja przyszłości, przerażony kameleon", Szkoła Główna Handlowa, Katedra Teorii Zarządzania, Warszawa 1998


(kopia bloga z lat 2014-2018:
 http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)


Komentarze

Najczęściej czytane

Mapa kultury a innowacje. Charles O’Reilly narzędzie pomiarowe Organizational Culture Profile (OCP)

Partycypacja bezpośrednia. Partycypacja jako demokracja w miejscu pracy. Direct participation. Participation as a democracy in the workplace.

Ocena ryzyka na stanowisku pracy. Teoria i praktyka: co w sytuacji, kiedy procedury zaczynają stanowić problem?

Risk related to the Blue Ocean Strategy EN/PL

Uczenie się w organizacji: Problem, to nie problem. Problem to zmiana. Część 2

Dobre praktyki: CSR. Profilaktyka. Dyskryminacja i mobbing w pracy.