Bhp w szkole, czy tylko?

Analiza klimatu szkoły.
Badanie skuteczności nauczania i uczenia się odnosi się do postawy uczniów wobec nauczania, postawy uczniów wobec nauczycieli, postawy uczniów wobec metod nauczania, ogólnej skuteczności nauczania przedmiotu.
Dynamika relacji służy do oceny klimatu społecznego w szkole. Ocena jest warunkowana przez bieżące procesy interakcji, przepływ informacji i procesy uczenia się w ramach grup formalnych oraz nieformalnych.[1]
W badaniu każdorazowo dokonuje się podziału wpływu dynamiki relacji ze względu na jej wpływ na kształtowanie się kluczowych umiejętności i kompetencji uczniów. Istotny jest pogłębiony obraz klimatu szkolnego. Przykładowe charakterystyki:
Brama do nieba
Bezproblemowa atmosfera w klasie. Klasa akceptuje reguły i warunki pracy. Nie blokuje nauczania i uczenia się. Klasa wspiera nauczanie i uczenie się. Jest aktywna, sama koryguje błędy i jest zdolna do wykorzystania inicjatywy nauczyciela w ramach rozwoju umiejętności. Normalną sytuacją w klasie są rozmowy. Klasa przestrzega zasad i nie jest jej intencją blokowanie nauczyciela i procesu nauczania poprzez rozmowy. Jeśli blokowanie ma miejsce to powody są inne niż same rozmowy.
Mount Everest
Taka relacja jest trudna do zniesienia zarówno przez nauczyciela, jak i uczniów. Komunikacja pomiędzy stronami jest bardzo utrudniona. Klasa nie blokuje działań, które mogłyby mieć negatywny wpływ na nauczanie i uczenie się, ale nieustannie naciska na zmianę warunków. Nauczyciel jest zazwyczaj pod dużą presją i domaga się tolerowania zmiennych warunków. Przeważnie taką klasę można określić jako: zbyt wiele notatek, zbyt wiele pracy. Klasa nie ma wspólnego poczucia sukcesu.
Obrona w okopach
W tej relacji klasa blokuje działania nauczyciela poprzez manipulowanie i zmianę warunków, co uniemożliwia nauczycielowi wpływanie na proces nauczania. Ma to negatywny wpływ na skuteczność nauczania i uczenia się. Klasa nie daje żadnego znaku skutecznego kształtowania się umiejętności.
Informacja może być zbierana przez indywidualnych uczniów, ale nieoficjalnie. Nauczyciel zazwyczaj nie docenia uczniów i postępów czynionych przez klasę. Z doświadczenia wiadomo, że taka sytuacja zachodzi zazwyczaj w klasach, gdzie przeważają uczniowie słabi (???), którzy zostali w nich umieszczeni, 'żeby ułatwić uczenie w innych klasach. Rzeczywisty efekt jest taki, że zniechęcają się nawet dobrzy nauczyciele.


[1] Rafał Otręba: "Klimat szkolny w badaniach międzynarodowych szkół grupy wyszehradzkiej, System Ewaluacji Oświaty Nadzór Pedagogiczny, luty 2013, npseo.pl,"
(???) Co proszę?

Komentarze

Najczęściej czytane

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

Modele pracy grupowej. Praca grupowa identyfikowana jest jako jedna z najlepszych form partycypacji (?)

EN/PL Effects of building a safety culture. Efekty budowania kultury bezpieczeństwa. Część 5

Good practices: Deep and occasional learning. The phenomenon of mobbing. Dobre praktyki: Uczenie się pogłębione a doraźne. Zjawisko mobbingu.

Dobre praktyki:TQM Mennica Państwowa SA. Artysta plastyk i technologie.

EN/PL BHP, zmiana postaw pracowników. Autonomia. Change in employees attitudes. Autonomy.