Partycypacja a zaufanie.

via GIPHY


Z partycypacji wynika satysfakcja z pracy i zdrowie.

Partycypacja jako relacja na różnych poziomach hierarchii zawodowej buduje zaufanie do kierownictwa i współpracowników, odnosi się do ustalonych, zrozumiałych zachowań i dialogu stron, przyczyniając się tym samym do:

  • poszerzania roli zawodowej pracownika,
  • możliwości wyrażania opinii,
  • zaspokojenia potrzeby poczucia podmiotowości, samoakceptacji,
  • zaspokojenia potrzeb rozwoju, niezależności, osiągnięć i uznania.
„Poczucie podmiotowości i zdrowie pracowników ma miejsce wówczas, kiedy człowiek uświadamia sobie, że może wpływać na otaczającą go rzeczywistość, rozumie sytuację i jest zdolny do przewidywania następstw swoich działań, a jednocześnie wywieraniu wpływu towarzyszy wewnętrzne przekonanie, że jest to zgodne z przestrzeganymi przez niego normami i wartościami, którymi się kieruje”.[1]

Partycypacja podnosząc poziom zadowolenia, satysfakcji pracowników wpływa na ich zdrowie psychiczne i fizyczne, polega m.in. na:

  • dzieleniu się informacjami z podwładnymi,
  • dbałości o poziom rozwoju zawodowego pracownika przyczyniając się do wzrostu wiedzy i umiejętności pracowników, a tym samym wzrostu jakości wykonywanej pracy,
  • przekazywaniu części władzy osobom na niższych szczeblach organizacyjnych, przyczyniając się do zmniejszenia czynników stresogennych w pracy takich jak: brak poczucia autonomii i kontroli pracy (pracownik nie ma wpływu na organizację swoich działań, nie może swobodnie planować i wykonywać zadań),
  • określeniu roli osoby na stanowisku pracy (pracownik ma jasność celu swojej pracy, zna zakres swojej odpowiedzialności itp.)
  • sprawnym zarządzaniu potencjałem pracownika jego umiejętnościami i kwalifikacjami (odpowiednia osoba na odpowiednim stanowisku),
  • sprawnym zarządzaniu czasem (pracy/wypoczynku) i wydajnością pracy pracownika (godziny pracy, rodzaj zadań, czas pracy dostosowany do możliwości psychofizycznych i potrzeb pracownika, rotacja stanowisk, zmiana zakresu pracy),
  • dbałości o zdrowie fizyczne i psychiczne pracownika zmniejszając ryzyko zaburzeń fizycznych (dolegliwości mięśniowo-szkieletowe itp.) i psychicznych ( np. depresji),
  • dbałości o promocję i profilaktykę zdrowia - badania dowodzą, że pracownicy, którzy współuczestniczą w zarządzaniu, wypalają mniejszą liczbę papierosów, rzadziej cierpią na depresję i choroby somatyczne.[2]
____________________________________________

[1] Magdalena Warszewska: "Współudział pracowników w zarządzaniu firmą", CIOP PIB, Bezpieczeństwo Pracy 2/2003, s. 12-15

[2] P. Spector: Perceived control by employees: A meta-analysis of studies concerning autonomy and participation at work. Human Relations 39, 1986, s. 1005-1016.

(kopia bloga z lat 2014-2018:
 http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)



Komentarze

Najczęściej czytane

Zaangażowany zespół? Cz.2 Humorzasty zespół? Im więcej przyjemności tym więcej bólu. Kreatywność, dopamina, sen i ból.*

EN/PL BHP, zmiana postaw pracowników. Autonomia. Change in employees attitudes. Autonomy.

Planowanie zatrudnienia i monitorowania zmian na etapie projektowania strategii.

Leadership, power, partnership. You can get rid of power without losing your own meaning. Można wyzbyć się władzy bez utarty własnego znaczenia, autonomii i utarty poczucia bezpieczeństwa.

Notepad online about me. EN/PL Notatnik online o mnie.

EN/PL Effects of building a safety culture. Efekty budowania kultury bezpieczeństwa. Część 5