EN/PL Management of knowledge. Group thinking syndrome. Zarządzanie wiedzą. Syndrom myślenia grupowego.
EN/PL
Group thinking syndrome may be a barrier at the learning stage[1]
The bureaucratic division and hierarchisation of organizations favors thinking according to "functional divisions." Fragmentation appears instead of process thinking covering whole processes.
The bureaucratic conception of responsibility assigns responsibility to positions, and hence to individual people.
The pressure to detached, self-fulfill the tasks entrusted, plus a system of penalties and rewards contributes to the lack of a tendency to share with anyone any problems that can not be dealt with clearly.
The team creates the illusion of no problem in place of solving them in discussions with others.
There is a discrepancy between what people say and what they do, especially in the aspect of health and safety.
There is a tendency to create illusions of understanding and controlling certain issues instead of admitting to a lack of idea of how to deal with them.
The discrepancies between the theory preached and the theory being used are highlighted.
(according to Ch. Argyris).
[1] Quote from: dr. Kinga Padzik, University SWPS lecture, 2012/2013
Link Blog AL:
EN/PL BHP, zmiana postaw pracowników. Autonomia. Change in employees attitudes. Autonomy.
Link Blog AL:
EN/PL BHP, zmiana postaw pracowników. Autonomia. Change in employees attitudes. Autonomy.
Syndrom myślenia grupowego może stanowić barierę na etapie uczenia się.[1]
Biurokratyczny podział i hierarchizacja organizacji sprzyjają myśleniu według „pionów funkcyjnych”. Pojawia się fragmentaryczność zamiast myślenia procesowego obejmującego całe procesy.
Biurokratyczne pojmowanie odpowiedzialności przypisuje odpowiedzialność do stanowisk, zatem i do pojedynczych ludzi.
Presja na samodzielne wywiązywanie się z powierzonych zadań plus system kar i nagród przyczynia się do braku tendencji do dzielenia się z kimkolwiek problemami, z którymi samemu nie można sobie jednoznacznie poradzić.
W zespole tworzy się iluzja braku problemu w miejsce ich rozwiązywania w dyskusji z innymi.
Widoczna jest rozbieżności między tym, co ludzie mówią, a tym co robią, szczególnie w aspekcie bhp.
Pojawia się tendencja do tworzenia iluzji rozumienia pewnych kwestii i kontroli nad nimi zamiast przyznania się do braku pomysłu, jak sobie z nimi poradzić. Uwypuklają się rozbieżności miedzy teorią głoszoną, a teorią użytkowaną (wg. Ch. Argyris).
_________________________
[1] Cytat za: dr Kinga Padzik, wykład SWPS, 2012/2013
(kopia bloga z lat 2014-2018:
http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)
http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)
Komentarze
Prześlij komentarz