EN/PL The role of organizational capital in the process of change. Health and safety, participation, communication.
EN/PL
The main requirement and the tool that defines safety at work is the cooperation with employees in creating working conditions that are in line with the requirements of safety and ergonomics.
This justifies the introduction, and increases the importance of the role of employee participation. Management processes resulting from health and safety legislation generally contribute to improving communication in the enterprise.
However, the Integrated Management System not only improves communication and cooperation between individual organizational units, but also constructs the organizational capital of the company [1], affects the achievement of the synergy effect as a result of the use of knowledge and experience in various management areas. [2]
A new strategy, a new culture, a new organization of work results from the promotion of change culture.
_______________________________________________
[1] Organizational capital builds such elements as:
Robert S. Kaplan, David P. Norton: "Strategy maps in business. How to translate values into measurable results"; Harvard Business School Publishing Corporation 2004; GWP Łódź 2011, p. 309
[2] Małgorzata Pęciłło: "Improving processes of occupational health and safety management in an enterprise", CIOP PIB, Safety at Work 1/2005, p. 11-13
The main requirement and the tool that defines safety at work is the cooperation with employees in creating working conditions that are in line with the requirements of safety and ergonomics.
This justifies the introduction, and increases the importance of the role of employee participation. Management processes resulting from health and safety legislation generally contribute to improving communication in the enterprise.
However, the Integrated Management System not only improves communication and cooperation between individual organizational units, but also constructs the organizational capital of the company [1], affects the achievement of the synergy effect as a result of the use of knowledge and experience in various management areas. [2]
A new strategy, a new culture, a new organization of work results from the promotion of change culture.
The role of organizational capital in the change process:
_______________________________________________
[1] Organizational capital builds such elements as:
- culture - awareness of the mission, vision and key values necessary to implement the company's strategy,
- leadership: availability at all levels of qualified leaders who mobilize to implement strategies,
- adapt: linking the goals of units, teams and departments to the implementation of strategic goals, team work: strategic potential of knowledge.
Robert S. Kaplan, David P. Norton: "Strategy maps in business. How to translate values into measurable results"; Harvard Business School Publishing Corporation 2004; GWP Łódź 2011, p. 309
[2] Małgorzata Pęciłło: "Improving processes of occupational health and safety management in an enterprise", CIOP PIB, Safety at Work 1/2005, p. 11-13
Rola kapitału organizacyjnego w procesie zmian. BHP, partycypacja, komunikacja.
Głównym wymogiem i narzędziem definiującym zapewnienie bezpieczeństwa w pracy, jest współudział z pracownikami w tworzeniu warunków pracy zgodnych z wymaganiami bezpieczeństwa i ergonomii.
Uzasadnia to wprowadzanie, oraz zwiększa wagę roli partycypacji pracowniczej. Procesy zarządzania wynikające z przepisów prawnych BHP przyczyniają się ogólnie do poprawy komunikacji w przedsiębiorstwie.
Natomiast System Zintegrowanego Zarządzania nie tylko poprawia komunikację i współpracę pomiędzy poszczególnymi komórkami organizacyjnymi, ale również konstruuje kapitał organizacyjny przedsiębiorstwa[1], wpływa na uzyskanie efektu synergii w wyniku wykorzystania wiedzy i doświadczeń z zakresu różnych obszarów zarządzania.[2]
Nowa strategia, nowa kultura, nowa organizacja pracy wynika z promowania kultury zmiany.
Rola kapitału organizacyjnego w procesie zmian:
Kapitał organizacyjny budują takie elementy jak:
[1] Robert S. Kaplan, David P. Norton: "Mapy strategii w biznesie. Jak przełożyć wartości na mierzalne wyniki"; Harvard Business School Publishing Corporation 2004; GWP Łódź 2011, s. 309
- kultura - świadomość misji, wizji i kluczowych wartości niezbędnych do realizacji strategii przedsiębiorstwa, przywództwo: dostępność na wszystkich szczeblach wykwalifikowanych przywódców, którzy mobilizują do realizowania strategii,
- dopasowanie: powiązanie celów jednostek, zespołów i działów z realizacją celów strategicznych,
- praca zespołowa: strategiczny potencjał wiedzy.
[1] Robert S. Kaplan, David P. Norton: "Mapy strategii w biznesie. Jak przełożyć wartości na mierzalne wyniki"; Harvard Business School Publishing Corporation 2004; GWP Łódź 2011, s. 309
[2] Małgorzata Pęciłło: "Usprawnianie procesów zarządzania bezpieczeństwem i higieną pracy w przedsiębiorstwie", CIOP PIB, Bezpieczeństwo Pracy 1/2005, s. 11-13
(kopia bloga z lat 2014-2018:
http://wiedzapraktykazmianazysk.bloog.pl Czym-jest-innowacja? ; platforma WP dostępna do 31.03.2018 roku)
Komentarze
Prześlij komentarz